Op bezoek bij GBS De Driehoek in Ranst

Een oud schoolgebouw met weinig leerlingen in een conservatieve gemeente. Niet meteen de ingrediënten die je zou verwachten van een innovatieve basisschool. Toch trok GBS De Driehoek in Ranst de afgelopen twee jaren voluit de kaart van de vernieuwing met onder andere de flexiklassen.

De school won hiermee recent ook de Transformatie Award op de SETT-beurs. De jury prees de school in hoe ze met hun bestaande infrastructuur toch innovatief te werk gingen om de leeromgeving te optimaliseren. Dox vertaalde samen met directrice Saskia Roets hun visie naar een concrete leeromgeving.

Gaten in de muur

De klassieke buitengevel geeft maar weinig prijs van de innovatieve inrichting die deze kleine dorpsschool met 134 kinderen herbergt. De kleinste kleuters zitten in een veilige cocon, vlakbij toiletten en andere voorzieningen. De rest van de kleuters hebben samen twee grote ruimtes ter beschikking, verbonden door een gat in de muur. In de ene ruimte koos de school voor de klassieke hoeken-opstelling, in de andere staat de kleuterklas van de toekomst. In de gang wordt het overige materiaal gestockeerd, om overprikkeling tegen te gaan.

“Elke dag werken twee kleuterleerkrachten hier op een dynamische manier met de kleuters. De dag start met een groepsmoment en -opdracht aan het kleutereiland. Zo kregen ze onlangs bijvoorbeeld heel wat stokken, planken en ander constructiemateriaal ter beschikking met als opdracht een brug te bouwen vanaf het kleutereiland tot de tafel ertegenover. We willen echt hun ondernemingszin en eigenaarschap aanspreken. Wanneer je kinderen hun competenties aanspreekt, dan kom je tot leren.”

Kinderen die moeilijker met deze opdracht aan de slag kunnen, krijgen directe instructie bij één van de leerkrachten: ze gaan aan de slag met een schrijf- of observatieopdracht, woordenschatverwerving of ze worden via preteaching voorbereid op een volgende activiteit.

 

De kracht van samenwerken

Het eerste leerjaar huist vlak naast de kleuterklas en werkt daar vaak mee samen. Zo gaan de 6-jarigen op hun niveau voorlezen aan de kleuters. Verder wordt deze klas gescheiden van het tweede leerjaar, tenzij voor muzische vorming: “Een bewuste keuze door de specifieke didactiek op deze leeftijd en de te grote kloof tussen deze twee leeftijden.”

In het derde en het vierde leerjaar zien we de bekroonde flexiklassen. Eén grote ruimte, van wel 130 vierkante meter, met in het midden verrijdbare kasten. Elk leerjaar heeft zijn eigen instructiemomenten, maar wanneer het contractwerk begint, worden de kasten opzij gerold en wordt in gemengde groepjes verder gewerkt. 

“En dan zie je de dynamiek die ontstaat: kinderen die zelfstandig aan de slag gaan met hun planning of kinderen van een hoger jaar die aansluiten bij een lager jaar, als leerbuddy om hulp te bieden of om ook wat extra hulp te krijgen. Kinderen groeien hier echt in flexibiliteit, samenwerken en oplossingsgericht nadenken. Daarnaast geeft die flexibiliteit ook de nodige bewegingsvrijheid voor de leerkrachten om leerlingen die meer hulp nodig hebben, persoonlijk verder te helpen.”

Samen met Dox koos het schoolteam voor oa. deugnietjes voor de leerlingen, verrijdbare oxi-doxi kasten, moedertafels, paardentafels en poefen

“Als leerkracht was het vroeger echt een gedoe om met die oude, stugge materialen te werken. Nu verloopt alles zo soepel: alles staat op wieltjes en is enorm beweeglijk. Binnen een knip en een gauw is je klas anders georganiseerd. Dat is een enorme meerwaarde voor de dynamiek en leereffectiviteit en er gaat ook weinig leertijd verloren.”

Inzetten op geluidsabsorberend meubilair

Toen deze verandering recent werd ingevoerd, was er eerst heel wat weerstand bij de ouders, vooral omdat ze bang waren dat de gedeelde ruimte zou zorgen voor lawaaioverlast bij de leerlingen.

“We hebben dit kunnen counteren door de ouders te ontvangen in onze flexiklas. We toonden hen de nieuwe infrastructuur met nieuwe plafond- en vloertegels die sterk geluidsabsorberend zijn. Ook de kasten zijn voorzien van vilt of kurk, dat meteen gebruikt kan worden als prikbord. De ouders konden zelf ervaren hoe een instructie in de ene ruimte, de andere klas niet beïnvloedt.

Dromen van de toekomst

Saskia is pas twee jaar geleden aangesteld als directeur en heeft die afgelopen periode heel wat veranderd. Een verandering die ook de jury van de SETT-beurs niet was voorbij gegaan. Ze mocht samen met haar team de transformatie-award ontvangen.

Die award was een enorme erkenning en het is fijn om te laten zien dat je ook op kleine schaal stappen kan zetten om binnen de bestaande infrastructuur in te zetten op vernieuwing. Momenteel zijn we bezig met o.a. een stabiliteitsstudie om te kijken of we deze flexiklas ook in het vijfde en het zesde leerjaar kunnen verwezelijken. We blijven dromen én doen!”

 Wil je zelf ook met een flexiklas aan de slag? Contacteer ons dan en samen tekenen we jouw dromen uit.

Benieuwd naar meer ? 
Bekijk de virtuele rondleiding of het interview