Schoolbouwformule: Scholen in een inclusieve samenleving

Hoe creëren we een (school)omgeving waarin iedereen gelijke kansen heeft en volledig kan deelnemen aan het maatschappelijke leven?

Het gaat hierbij niet enkel over het wegnemen van fysieke, sociale en attitude barrières. Om inclusie een realiteit te maken moet bij het ontwerpen van scholen die toegankelijkheid reeds voorzien worden.

Maar daarnaast moet ook stilgestaan worden bij de omgeving waar het onderwijs plaatsvindt. Voorzien we een multidisciplinaire leeromgeving waarbij verschillende functies en voorzieningen zoals onderwijs, kinderopvang, sport, residentie en cultuur geïntegreerd worden? Benutten we efficiënt de bestaande stedelijke ruimtes en creëren we hiermee een leefbare, duurzame en inclusieve gemeenschap?

Door toegankelijkheidsprincipes en inclusieve ontwerpprincipes toe te passen in deze context, kan eenomgeving worden gecreëerd die tegemoetkomt aan de diverse behoeften en mogelijkheden van alle gebruikers, inclusief leerlingen, docenten, ouders en de bredere gemeenschap.

INSPIRATIE EVENT:
– BENO SCHRAEPEN (Artemis Plantijn Hogeschool): Architecturale impact op inclusief onderwijs
– TEUN DEKKER (Kroevendonk): Case Kroevendonk, eerst een visie dan een gebouw
– ANNELIES GEERTS (AGION): Een open school kunnen we ook op kleine schaal realiseren
– Scholen in een bredere omgeving:
MATHIAS KERREMANS (SMAK Architecten): Campus Deleers Anderlecht, scholen als essentiële schakel in een nieuwe stedenbouwkundige context
WILLEM MARIËN (GD&A): Zones van collectief belang combineren met andere functies, wonen, werken, etc
JENS AERTS (BUUR): Stedenbouw in en rond de scholen, positie van het kind in de stad.

Date

di 07 nov 2023
Expired!

Time

10:00 - 15:30
Categorieën
Zoeken
Archief