Dit jaar stond de beurs in Keulen volledig in teken van 100 jaar Bauhaus. Dat was niet enkel te merken aan het kleurenpalet en de herontdekte multifunctionaliteit van design, maar ook aan de sfeer: één van optimisme en zin in een vernieuw(en)de toekomst . Hoe die toekomst eruit zal zien…?
Wat zo typerend is aan Bauhaus is de synergie tussen kunst (denk aan Mondriaan) en meubels. Het centrale idee is dat een betere woonomgeving, betere mensen maakt en bijgevolg de wereld in zijn geheel gelukkiger wordt. Concreet uitte zich dat op de beurs in prachtige kleurschakeringen, waarbij groentinten en koraalrood prominent aanwezig waren. Planten krijgen een centrale plaats in het totaalbeeld. Daar waar ze voordien uitsluitend decoratief waren, maken ze nu bewust onderdeel uit van het interieur. Het zijn de muzen voor de organische vormen en patronen die courant opdoken op de beurs.
Excentriciteit moet plaatsmaken voor authenticiteit én duurzaamheid, met aandacht voor ambacht. Daar houden we van. Meubelmakers doken in hun archief om golden oldies te herwaarderen en te laten floreren als nooit tevoren.
Daarnaast traden allerhande accessoires op de voorgrond. Vooral het uitgebreid aanbod aan keramiek was opvallend. Ook textiel primeerde, want gezelligheid is troef. Wollen stoffen kleedden het geheel warm aan. Naast keramiek zegevierde ook hout in allerlei soorten en toepassingen, variërend van donker tot licht.
Net als in de Bauhausperiode, kregen studenten de kans om hun creativiteit tot leven te brengen. Hun visie is actueel: recyclage en herbruikbaarheid is een must. Ze springen erg vindingrijk om met plastic en zijn milieutechnisch sterk. Het gebruik van natuurlijke kleurstoffen en opwaarderen van houtafval waren slechts enkele van hun ideeën. De link tussen ontwerponderwijs en feeling is een leuke knipoog naar Dox. Ook wij leveren kwaliteit en degelijkheid: thuis, op het werk of op school. Dat waarvoor de leerlingen massaal protesteren, passen wij al jaren toe in het schoollandschap.
Tot slot werden we opnieuw gesterkt in onze keuze partnerkeuze. Durlet, Pedrali, Vitra en onze andere merken, etaleerden de leukste dingen die we heel graag met jullie willen delen.
We kunnen niet wachten tot de lente komt, de sneeuw wegsmelt en de kiempjes die we deze winter geplant hebben tot bloei komen in de toonzaal.